Droom jij nog?

Gepost op: 2014-05-27

Droomt jij nog? Toen tegen de filosoof Hegel werd gezegd dat zijn filosofie in strijd was met de feiten, antwoordde hij: Dat is dan jammer voor de feiten! Durven tegen de feiten in te dromen , dat staat aan de wieg van alle grote veranderingen in onze wereld

Het oude pinksterfeest gaat over mensen die de geest krijgen, visioenen gaan zien en gaan profeteren. Dat gebeurt in een sfeer van ‘hier staat iets te gebeuren, zorg dat je er bij bent.’ Dat soort dromen zijn geen vrijblijvende mentale spelletjes. Het zijn voorgevoelens. Ze trekken enorm aan. Mensen verzamelen zich om dromen, op pleinen waar het zindert van verwachting. Als Martin Luther King daar had gezegd ‘ Ik have a plan’, dan hadden we niet veel meer van hem gehoord. Maar hij zei: I have a dream!

Droom jij nog? Is je droom net als de mijne prettig gestoord? Onttrekt die zich ook aan de harde wetten van causaliteit en haalbaarheid. Is ze onaangepast? Een mild soort gekte? Laat hem je niet afnemen! We verdwijnen langzaam in een systeem waar deprimerende feiten het voor het zeggen hebben. Ik ben klaar met de plannen van aanpak, de onderzoeken en excel-sheets. De ziel uit zich niet in checklists. Ze vereist openheid, intuïtie, een dak van sterren boven je hoofd. Mijn droom is verbonden met zo’n dakloze tempel, een ontmoetingsplaats waar we het oneindige in het vizier kunnen houden. Dat gevoel van grenzenloosheid, in het pinksterfeest heet het dat men elkaars taal weer spreekt, dat is wat ik zoek en wat naar mijn idee zo nodig is tussen mensen. In het open veld, onder de sterrenhemel, passen geen opgeblazen ego’s en dogma’s, eerder gemijmer over hoe we ons opgenomen voelen in een groter geheel en hoe we grenzen verlangen te overstijgen.

Droom jij nog? Simon Sinek, google hem maar eens, tekende drie cirkels:

Hij beweert dat succesvolle bedrijven altijd beginnen bij de binnenste cirkel, de waarom-vraag. Succesvolle bedrijven beginnen niet met hun product maar met het delen van hun droom. Ze nemen je mee in een verhaal hierover. Niet succesvolle bedrijven beginnen met het WHAT. Ze focussen zich eerst op hun product, vragen zich af hoe ze dit in de wereld zullen zetten en hebben het daar zo druk mee dat ze aan de vraag WHY niet meer toekomen. Is dat niet wat we als individu ook meemaken? Dat je in al dat harde werken je droom kwijtraakt?

Droom jij nog? Durven dromen maakt je niet zweverig. Het maakt eerder dat je dieper verbonden bent. Je plannen worden duurzamer. Je kunt de feiten beter aan. 


Ripen 11 9245 VG Nij Beets M 06 27 30 81 52 E info@rienvanderzeijden.nl W www.rienvanderzeijden.nl